čtvrtek 21. srpna 2014

Nimba - ajurvédský (skoro) zázrak

Prakticky od začátku puberty, což u mě bylo někdy v 11 letech, mám dost problematickou pleť. Zkoušela jsem všemožné i nemožné přípravky, na vnitřní i vnější použití a nic mi dlouhodobě nezabralo. Až antikoncepce. Brala jsem ji od 15 let do 19. Pleť byla vcelku pěkná, nové boláky se tvořily jen zřídka a už to nebyly takové veliké boule, jako předtím. Po 4 letech jsem prakticky náhodou narazila na články, které se o antikoncepci nezmiňovaly lichotivě a tak jsem se začala zajímat, co do sebe vlastně každý den cpu. Vystřídala jsem do té doby dvě gynekoložky a ani jedna mě před nežádoucími účinky antikoncepce nevarovala. Ta první jen odmítla dávat mi ji už ve 14, jak navrhovala bezradná dermatoložka, ale hned po dosažení právní odpovědnosti mi ji s klidem napsala. V 18 jsem přešla k jiné, která mi ji bez otázek předepisovala i nadále. Samozřejmě, nenapadlo by mě, že by doktor neměl mít pravdu – přece je to doktor, který to mnoho let studoval. Nechci teď obviňovat doktory, jací jsou to vrazi v bílých pláštích, ale už jsem si přišla na to, že některým se nechce při léčení moc myslet a léky předepisují poněkud automaticky.
Po přečtení x článků jsem se vyděsila, jaká je antikoncepce svinstvo (s prominutím). Teď to tak černě nevidím, braní nízkohormonové antikoncepce KRÁTKOU DOBU, tedy ne několik let v kuse, asi nebude taková tragédie a dokáži si představit situace, kdy by antikoncepce byla opravdu nejvhodnější metodou. Já ji ale už brala čtyři roky a navíc v době, kdy se mi hormonální systém ještě stále upravoval a ustaloval, tedy v nejrizikovějším období. Z těchto důvodů jsem se zařekla, že pokud bude jakákoliv jiná přijatelná možnost, antikoncepce se již nedotknu. 
Prášky jsem tedy vysadila a očekávala katastrofické zhoršení pleti, vypadávání vlasů a další potíže, které v hororových scénářích popisovaly dámy a dívky v internetových diskuzích. Vypadávání vlasů se (ťuk ťuk) nedostavilo, přibírání taky ne, ale akné si svou příležitost nenechalo ujít.  Pleť jsem sice měla o něco lepší, než před HA, ale o dost horší, než s ní. Začala jsem tedy opět hledat.
Zároveň s prozkoumáváním vod alternativní medicíny, zdravého životního stylu a negativ běžných chemických potravin a léků jsem zabloudila i na kosmetické blogy. Tam jsem přišla na přírodní, panensky lisované oleje a jejich použití na pleť a i na spoustu jiných zajímavých věcí.
Přírodní kosmetika mi na obličej pomohla a akné o fous ustoupilo. Stále to ale nebyla žádná sláva, zvlášť v době měsíčků (au).
Ve chvíli, kdy mi najednou přestala veškerá kosmetika fungovat (z ničeho nic, moje pleť má taková překvápka zjevně ráda), jsem narazila na blog Mitsuuko a její opěvování ajurvédského nimbového čaje (kuk).



Teď onečně se dostáváme k jádru věci (tedy ti, co přežili úvod a dočetli až sem). Čaj vyrábí firma Everest Ayurveda (kuk), která má na triku spoustu a spoustu dalších bylinných čajů na nejrůznější potíže. Zkoušela jsem od nich jen jeden další čaj, na ledviny, a tedy ten nebyl žádný zázrak, na rozdíl od nimby.
Dle výrobce má čaj fungovat jako čistič krve, pomáhat proti akné, zánětům, oparům a kožním infekcím, má ulevovat při bolestivé menstruaci, pomáhat při výtocích z pochvy a ještě navíc jako podpora při chemoterapii.

Složení: rubia cordifolia (mořena srdčitá), pterocarpus marsupium (malabar/indické kino), curcuma longa (kurkuma dlouhá), cymbopogon citratus (citronela), glycyrrhiza glabra (lékořice lysá), tinospora cordifolia (chebule srdčitá), emblica officinalis (amalaki), terminalia bellirica (vrcholák myrobalánový), terminalia chebula (vrcholák tříslovinný), ocimum sanctum (bazalka posvátná).



Mořena srdčitá je jednou z nejdůležitějších ajurvédských bylin na podporu jater a ledvin, pomáhá na kožní problémy, upravuje tok krve a tak i pomáhá rychlejšímu hojení ran. 
Malabar rovněž čistí krev, snižuje hladinu krevního cukru a detoxikuje játra.
Kurkuma se používá především na úpravu a léčbu zažívání, pomáhá při onemocnění jater a žlučníku, stimuluje prokrvování periferních částí těla a zmenšuje možnost tvorby krevních sraženin.
Citronela opět pomáhá při žaludečních potížích a nevolnostech.
Lékořice podporuje tvorbu žaludečních šťáv a působí proti vředům. Pomáhá rozpouštět hleny, tedy se dá použít i při kašli. Působí i proti zánětům a zvýšenému svalovému napětí. V Egyptě se pak svařená s mlékem používala jako afrodiziakum.
Chebule srdčitá povzbuzuje činnost jater a ledvin, podporuje obranyschopnost a vylučování toxinů. Původní název této himalájské byliny zní amrit, což se překládá jako „nekter nesmrtelnosti“.
Amalaki se často prodává v menších sáčcích jako sušené ovoce. Ajurvédskou medicínou je doporučován jako potravina k celkovému posílení organismu. Je silný antioxidant, má antivirotické, antibakteriální a spoustu dalších anti-vlastností.
Vrcholák myrobalánový působí pozitivně na kožní nemoci, při zevním použití působí jako dezinfekce, zvyšuje chuť k jídlu a pomáhá udržovat zdravá střeva.
Vrcholák tříslovinný rovněž působí na trávení a střeva, kdy v závislosti na dávce buď pomáhá proti zácpě nebo proti průjmu, zabraňuje hromadění hnisu při kožních chorobách, podporuje mozek i zrak.
Bazalka podporuje pocení, je tedy vhodná při horečnatých onemocněních. Rovněž čistí krev, působí protizánětlivě, reguluje hladinu cukru v krvi a je významným antioxidantem. V ajurvédě je jednou z nejvýznamnějších bylin.

Je poněkud zarážející, že bylina, podle které se celá směs jmenuje, tedy nimba (neem/Azadirachta indica) ve směsi vůbec není. Co mohu soudit ze zkušenosti s nimbovým olejem, je to možná i dobře, protože něco tak smradlavého jsem nikdy necítila, ale z jen z principu - stále se jedná o matení zákazníka. 

Mohla bych to shrnout jednoduše ve zkratce – funguje velice dobře. Akné ustoupilo výrazně, nové boláčky se tvoří méně a navíc se hojí expresní rychlostí. Zatím nezmizlo úplně, ale třeba se to ještě podaří.
Chutově je to děsivé. Hlavně prvních několik šálků. Pak už si člověk na tu zvláštně hořkou chuť i zvykne, ale stále si dávám vždy lžičku medu, se kterým mi to ne že chutná, ale nekroutí se mi při pití pusa. Pijí se dva hrnečky denně – hrnečky, tj. 250 ml, ideálně ráno a večer před jídlem. Ranní šálek piji vždy k snídaji, nedodržuji tedy pravidlo pití na lačno, ale funguje i přes to skvěle.

a takhle to vypadá

Pitná kůra by se neměla dodržovat dlouhou dobu bez přestávky. Na začátku jsem vypila dvě balení čaje za sebou, které mi vydržely asi měsíc a půl a pak jsem si dala měsíc pauzu. Pleť se během pauzy nijak zásadně nezhoršila, snad jen během menstruace, ale i tak se jednalo jen o pár pupínků. Po měsíci jsem se pustila do pití znova a pravděpodobně budu takto na střídačku pokračovat ještě nějakou dobu.
U Mitsuuko se můžete dočíst o nežádoucích vedlejších projevech. Popisuje krupičku, později nájezd velkých podkožních boláků nebo i celkové nepříjemné pocity. U mě se nic takového ani náznakem neobjevilo (tisíckrát ťuk ťuk ťuk). Po přečtení jejího článku jsem se obávala podobných projevů, proto jsem i první pití naplánovala na zkouškové, kdy prakticky nevylézám z domu, nicméně tohle opatření se ukázalo jako zbytečné. Pleť se prostě jen po dvou týdnech pití začala rapidně zlepšovat a zlepšovat.
Psychicky i fyzicky jsem se cítila stále stejně, čaj zaúčinkoval opravdu „jen“ tak, jak měl.
Obvykle se tyto nepříjemné průvodní jevy připisují čištění organismu a přechodovému období, kdy léčivo vyhání z těla veškerý sajrajt, který tedy samozřejmě musí někudy vyjít ven, což může být dost vidět/cítit. Nechce se mi ale věřit, že by nimba u mě neměla co vyhánet a tedy se nic neprojevilo. Moje strava není zrovna prasácká, ale ani ne bůhvíjak zdravá. Tak netuším. Jsem za to ale velice ráda.


Nimbu tedy doporučuji všemi deseti. Je našlapaná samými silnými a účinnými bylinkami, které vám pravděpodobně pomohou i s jinými neduhy a určitě podpoří organismus jako celek, na akné funguje a cena není nijak tragická, za balení je to obvykle kolem 80 korun. 


Krásný den J

Morwen

1 komentář:

  1. nejedná se o matení zákazníka - nimba jako potravinový doplněk je u nás zakázána, firma ji tedy do čaje, které se sem dovážejí, nedává. i když si koupíš čistou nimbu jako prášek, bude na ní upozornění, že je pouze pro vnější užití. v čaji ji najdeš v zemích, kde je povolená.

    OdpovědětVymazat